ROTEX
Opis produktu
Sprzęgła ROTEX® są skrętnie elastyczne, przenoszą moment jako połączenie kształtowe, nawet w sytuacji zniszczenia łącznika. Występujące podczas pracy drgania i udary są skutecznie tłumione i redukowane. Dwie przystające połówki sprzęgła posiadają na stronie wewnętrznej wklęsłe kły, które są przesunięte obwodowo o pół skoku i tak ukształtowane, że w przestrzeń pomiędzy nimi wstawiony jest łącznik o zębach ewolwentowych.
Aby nie dopuścić do nacisków na krawędziach zębów przy braku osiowości wałów, krawędzie pojedynczych zębów łącznika są zaokrąglone.
Sprzęgła ROTEX® mogą kompensować osiowe, promieniowe i kątowe wzajemne przesunięcia łączonych wałów.
W przeciwieństwie do innych sprzęgieł elastycznych, których elementy pośrednie narażone są na zginanie i które z tego powodu zużywają się szybciej, elastyczne zęby sprzęgieł ROTEX® poddane są tylko naciskowi (patrz rys. obciążenie łącznika). Dzięki temu, zaletą tych sprzęgieł jest znacznie wyższa obciążalność pojedynczych zębów. Pod obciążeniem i przy wysokich obrotach łączniki odkształcają się, dlatego należy przewidzieć odpowiednio dużo miejsca na ich rozszerzanie się (patrz rys. odkształcenie pod obciążeniem).
Kąt skręcenia sprzęgieł ROTEX® dla wszystkich rozmiarów wynosi 5°.
Sprzęgła mogą być montowane zarówno poziomo, jak i pionowo.
Łączniki elastyczne
Bezawaryjna praca przewidziana jest w temperaturze od -40°C do +90°C. Krótkotrwałe skoki temperatury do +120°C nie szkodzą sprzęgłom. Dzięki
stałemu ulepszaniu materiałów zastosowanie obecnego łącznika standardowego 92 Shore A jest korzystniejsze w porównaniu ze zwykłymi łącznikami z poliuretanu. Do wyższych momentów obrotowych można stosować łącznik o twardości 95/98 Shore A lub o twardości 64 Shore D-F.
Do rozmiau ROTEX® 90 włącznie, stosowane są łączniki wykonane w postaci jednego elementu. Dla sprzęgieł ROTEX® od rozmiaru 100 do 180, łącznik składa się z elementów DZ i jest to wykonanie standardowe dla tych rozmiarów. Dla niektórych rozmiarów łączniki wykonane w postaci jednego elementu mogą być dostarczane w przyszłości opcjonalnie.
Łączniki elastyczne są bardzo odporne na ścieranie, działanie oleju, ozonu i na starzenie się, odznaczają się także odpornością na hydrolizę (doskonałe w klimacie tropikalnym).
Tłumienie wewnętrzne łącznika chroni napęd przed przeciążeniem dynamicznym.
ROTEX® Standard
- bezobsługowe, łatwe w montażu
- zakres temperatur pracy od -40ºC to +100ºC, chwilowo do +120ºC
- kompensacja odchyłek: kątowej, promieniowej i poosiowej
- krótkie terminy dostaw dla wykonań:
- – piast z otworami w tolerancji H7, rowek wpustowy JS9 wg DIN6885/1
- – piast z otworami calowymi i stożkowymi do pomp hydraulicznych
- na życzenie otwory z wielowypustem wg DIN i SAE
- wykonania przeciwwybuchowe zgodnie z unijną dyrektywą 94/9/EG
ROTEX® nierdzewne
- materiał 1.4305; 1.4571
- do zastosowań w agresywnym środowisku
- typowe zastosowania:
- przetwórstwo spożywcze
- przemysł papierniczy i drukarski
- przemysł tekstylny
- oczyszczalnie ścieków
- myjnie samochodowe
- przemysł chemiczny i farmaceutyczny
- morskie jednostki pływające
ROTEX® AFN
- wykonanie z podwójnym kołnierzem typu AFN w szczególności do ciężkich maszyn
- montaż i demontaż możliwy po przemieszczeniu łączonych maszyn prostopadle do osi sprzęgła
- wymiana łącznika elastycznego bez potrzeby przemieszczania łączonych maszyn
- materiał: część 4N – stal, część 3Na – GGG-40 (żeliwo sferoidalne)
- wykonanie przeciwwybuchowe zgodnie z unijną dyrektywą 94/9/EG
ROTEX® A-H
- montaż / demontaż przy użyciu tylko 4 śrub
- wymiana łącznika bez konieczności przesuwania strony
napędzajacej i napędzanej (np. silnika i pompy) - możliwe kombinacje piast z rowkiem wpustowym i piast bez
rowka, montowane promieniowo - wymiar E1 dla wykonania AFN = wymiar E1 dla wykonania A-H
- otwory gotowe wg ISO, tolerancja H7,
- rowki wpustowe wg DIN 6885 / 1 – JS9
ROTEX® BFN
- wykonanie z pojedynczym kołnierzem typu BFN w szczególności do ciężkich maszyn
- montaż i demontaż możliwy po przemieszczeniu łączonych maszyn prostopadle do osi sprzęgła
- rozłączenie sprzęganych maszyn przez wykręcenie śrub montażowych sprzęgła
- materiał: część 4N – stal, część 3Na – GGG-40 (żeliwo sferoidalne)
ROTEX® CN
- CF = wykonanie kołnierzowe do ciężkich maszyn
- połączenie = kołnierz – wał
- materiał: część 3b GGG – 40
- dla małych odległości montażowych
- rozmiary podstawowe od 24 do 100; na życzenie 110 – 180
ROTEX® CNF
- CFN = wykonanie kołnierzowe do ciężkich maszyn
- połączenie = kołnierz – wał
- dla małych średnic zewnętrznych
- dla małych odległości montażowych
- materiał: część 3b GGG – 40
- rozmiary podstawowe od 24 do 100; na życzenie 110 – 180
ROTEX® DF
- DF = wykonanie z podwójnym kołnierzem do ciężkich maszyn
- montaż sprzęgła oraz wymiana łącznika elastycznego bez potrzeby przemieszczania maszyn
- dla bardzo małych odległości między wałami
- materiał: część 3b GGG – 40
- rozmiary podstawowe od 24 do 100; na życzenie 110 – 180
ROTEX® DFN
- DFN = wykonanie z podwójnym kołnierzem do ciężkich maszyn
- montaż sprzęgła oraz wymiana łącznika elastycznego bez potrzeby przemieszczania maszyn
- dla bardzo małych odległości między wałami
- dla małych średnic zewnętrznych
- materiał: część 3b GGG – 40
ROTEX® DKM
- dwa łączniki z elementem środkowym – kompensacja większych odchyłek kątowych
- lepsze właściwości tłumiące przez zastosowanie dwóch łączników
- niewielkie siły przywracające
- typ DKN: dla małych odległości między wałami
- większa cichobieżność przy ekstremalnych odchyłkach
ROTEX® ZS-DKM-H
- elementy pośrednie (6x) do długości 250 mm, dostępne w krótkim czasie z magazynu w Niemczech
- montaż / demontaż przy użyciu tylko 4 śrub
- lepsze możliwości kompensacji odchyłek, dzięki dwukardanowej budowie
- pozostaje skrętnie symetryczne w przypadku wystąpienia odchyłek
- dobre właściwości tłumiace (redukcja hałasu)
- niewielkie siły przywracające – wydłużona żywotność części współpracujących (łożyska, uszczelki, itp.)
- otwory gotowe wg ISO, tolerancja H7,
- rowki wpustowe wg DIN 6885 / 1 – JS9
ROTEX® ZR
- do połączenia wałów przy znacznych odległościach między nimi
- kompensacja większych odchyłek promieniowych
- lepsze właściwości tłumiące przez zastosowanie dwóch łączników
- z łącznikami typu GS – wał pośredniczący łożyskowany
ROTEX® ZWN
- do połączenia wałów przy znacznych odległościach między nimi
- rozwiązanie dwukardanowe umożliwia kompensację dużych odchyłek promieniowych
- dwukrotnie wyższy kąt skręcenia
- wał pośredni centrowany za pomocą wahliwego łożyska ślizgowego
- typ ZWNV: do pracy w pionie z łożyskami oporowymi, na życzenie karta katalogowa nr: 5020/000/027-760390
ROTEX® SD
- sprzęgło przełączalne do zastosowania w urządzeniach
mechanicznych - łatwe załączanie lub rozłączanie napędu w czasie postoju
- możliwość łączenia w zestaw piasty ruchomej oraz pierścienia ślizgowego i dźwigni przełączającej
- piasty ruchome z otworami wstępnymi, siła przełączania musi zostać ustawiona po wykonaniu otworu gotowego
- inne rozmiary na życzenie, karta nr M 370266
- kompletny mechanizm przełączający składa się z:
- dzielonego pierścienia ślizgowego z brązu, widełek, łożyskowanego wałka z dźwignią
ROTEX® BTAN
- sprzęgło BTAN z bębnem hamulcowym do montażu w hamulcu dwuszczękowym wg DIN 15431/15435
- każdy typ sprzęgła można łączyć z rożnymi wielkościami bębna lub tarczy hamulcowej
- maksymalny moment hamowania nie może być większy niż maks. moment przenoszony przez sprzęgło
- typ BTAN – możliwe modyfikacje wg życzeń klienta
ROTEX® SBAN
- sprzęgło SBAN z tarczą dla hamulca tarczowego
- każdy typ sprzęgła można łączyć z rożnymi wielkościami bębna lub tarczy hamulcowej
- bęben lub tarczę hamulcową należy osadzić na tym końcu wału, na który działa większy moment bezwładności
- maksymalny moment hamowania nie może być większy niż maks. moment przenoszony przez sprzęgło
- typ SBAN – możliwe modyfikacje wg życzeń klienta